Covid-19 kick start voor dynamic pricing in horeca?

Flexibele prijzen kennen we al heel lang in de hospitality industrie. Denk maar aan de hotelwereld of vliegbranche. Op verschillende kanalen worden op verschillende tijden van verkoop andere prijzen gehanteerd. Er zijn zelfs speciale begrippen voor, zoals yield of revenue management.

Lees meer »

Le Macaron

Deze kleine, kleurige, mierzoete rakkers ziet men opeens overal, maar hoe maak je ze en wat is het verhaal achter de macaron?Macarons zijn “koekjes” gemaakt van twee schuimpjes en (meestal) een crème er tussenin. Het schuim bestaat uit amandelen, poedersuiker, suiker en eiwit en de crème is een ganache. Ze worden gemaakt in veel verschillende smaken en hebben vaak felle kleuren. Zo staat felrood voor kersen, groen voor pistache en geel voor citroen. De ganache wordt ook wel eens vervangen door een jam of confiture.Macarons zijn lastig om te maken omdat de eiwitten te veel of juist te weinig garing hebben. Ze moeten glad zijn aan de buitenkant, plat aan de onderkant en het mag aan de binnenkant licht plakkerig zijn.Pierre Desfontaines introduceerde de macarons in 1930 in Frankrijk. Hij deed dit in de patisseriezaak van zijn opa, Ladurée. Pas sinds kort zijn macarons buiten Frankrijk bekend. De naam van de zaak, Ladurée, is nu synoniem met een top macarons, een A-merk. Toch zijn het de Italianen die de basis legden voor de macarons van Pierre. Hij nam namelijk twee bitterkoekjes en deed er een crèmepje tussen. De Italiaanse Catharina De Medici introduceerde deze bitterkoekjes, een typisch Noord-Italiaans product, ook al in de 16de eeuw in Frankrijk, maar Pierre innoveerde dit idee door eiwitschuim te gebruiken. Wij Hollanders hebben de naam trouwens verbasterd tot "makroon". Dat klinkt toch minder, nietwaar?Dit verhaal werd eerder gepubliceerd in het boek "Achter de Smaak", welke te koop is in de webshop.#horeca #hvs #smaak #gastronomie #culinair

Lees meer »

De horecabranche moet zichzelf opnieuw uitvinden

De heropening van de horeca, toch de huiskamer & uitlaatklep van de samenleving, zou eigenlijk de start moeten zijn van horeca 3.0. Een nieuw en verbeterde versie van zichzelf dus. Er is een schreeuwend tekort aan personeel, maar dat was voor corona ook al zo. De branche moet daarom goed naar zichzelf kijken en zich aantrekkelijker maken voor potentieel en zittend personeel. En het mooiste is, het zal geen euro extra kosten, dat beloof ik.

Lees meer »