De horecabranche moet zichzelf opnieuw uitvinden

Gepubliceerd op 21 juli 2021 om 16:16

De heropening van de horeca, toch de huiskamer & uitlaatklep van de samenleving, zou eigenlijk de start moeten zijn van horeca 3.0. Een nieuw en verbeterde versie van zichzelf dus. Er is een schreeuwend tekort aan personeel, maar dat was voor corona ook al zo. De branche moet daarom goed naar zichzelf kijken en zich aantrekkelijker maken voor potentieel en zittend personeel. En het mooiste is, het zal geen euro extra kosten, dat beloof ik.

De sector heeft van nature een enorme aantrekkingskracht. Jonge mensen zijn in grote getalen bereid aan de slag te gaan in deze dynamische branche. Maar men is niet (meer) bereid zoveel te geven en zo weinig te krijgen. Het gaat jonge mensen vaak helemaal niet om een hoog salaris, maar de werktijden, de lange dagen, het overslaan van pauzes en de roosters die op het laatst extreem veranderen... ach, het is al zo vaak gezegd. Hoe nu verder?

Om mij heen hoor ik van veel kanten bemoedigende geluiden. Ik word daar zo blij van, dat ik besloot om deze bijdrage te schrijven op LinkedIN. Zo hoop ik ondernemers (nog meer) aan het denken te zetten ook na te denken over verandering. De horecaondernemer is namelijk veelal druk met vandaag en morgen, maar zelden met wat er over 6 maanden moet gaan gebeuren. De ondernemer die dat wel gaat doen, de ondernemer met lef, durf & visie gaat overleven & (weer) financieel succesvol worden omdat er dan wel voldoende personeel op de werkvloer staat. Een opsomming met tips:

  • Denk eens na over 5 dagen betalen, 4 dagen werken. Dat lijkt oneerlijk maar je personeel draait vaak 10 of 12 uur uur per dag.
  • Goede werkroosters die niet veel meer veranderen is een andere must. Er moet balans zijn tussen werk en privé om zin te blijven hebben in het intensieve horeca-werk. Als je steeds al je plannen en afspraken om moet gooien, dan blijft het niet lang mooi meer.
  • Investeer in trainen & opleiden om goed personeel te boeien & te binden. Al we het dan toch over geld moeten hebben; het is goedkoper goed ingewerkt personeel te houden dan nieuwe mensen te werven en in te werken. Dat is en no brainer, toch?
  • Investeer in gezelligheid; he teamgevoel is meer waard dan een salarisverhoging van 150 euro per maand

De tips, er zijn heus nog wel meer dingen te bedenken, zijn niet zo schokkend. Sterker nog, de helft is gewoon in de C.A.O. opgenomen. Voer de afspraken uit en wees creatief in hoe je met je menselijke kapitaal omgaat. Beloon hardwerkende mensen gewoon goed, en dan krijg je er ook veel voor terug zonder dat het al te veel kost. Wil je eens vrijblijvend met me in gesprek om van ideeën te wisselen, neem dan gerust contact met me op. Ik drink mijn koffie zwart ;o)

#hvs

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.